På scenen

7 hulerd 29.5.10

Salsa-klaver, orgelsoloer og fællesskab

På tangent-siden har Santana's musik altid været kendetegnet af seje og drivende orgelsoloer, med lyden som oprindeligt opstod på Hammonds klassiske B3-model. Rasmus er manden, som virkelig kan fyre disse soloer af, så hele bandet løftes til det seje Santana-groove.

Et andet kendetegn ved Santana's musik er salsa-klaveret. En del numre startes helt enkelt med percussion og Salsa-piano, og så kører det. Rasmus kan sit salsa-klaver helt tilbage fra teenagedagene, og tricket bruges fx i "Guajira" fra 1971 og helt frem til nutidens "Yaleo". Det virker!

Derudover er samspillet med både rytmegruppe og melodi-afdelingen Rasmus' væsentligste rolle. Piano og orgel kører ofte basis-groove sammen med bas og trommer/percussion og skaber derved ur-Santana-lyden. På andre tidspunkter er det sammen med guitar eller sang, at Rasmus forstærker og understreger melodi-linjer og figurer, som derved får en større bredde.